stella nova

visiting julie Silbermann

Trine: DEJLIGT AT SE DIG IGEN JULIE... JEG tænkte på, om DU VILLE FORTÆLLE MIG LIDT OM, HVAD DET ER FAKTISK, DU LØVER FOR AT LIVE?

Julie: Jeg er kunstkonsulent for SAMARBEJDE - en rolle, som er uafhængig af den anden i kunstscenen. Vi er frie i vores handlinger, da vi hverken har kunstnere at repræsentere eller et inventar, vi skal sælge. Jeg arbejder udelukkende med et ønske om at guide og vise dig som kunde vejen gennem kunstens nuancerede verden - hjælpe dig med at skelne god fra dårlig kunst - mellem dekorativ kunst, og kunst der er en del af en større sammenhæng og forankret i den globale kunst -marked. Derfra finder vi sammen det helt rigtige stykke, som opfylder dine ønsker.

Kunstmarkedet er enormt, og som rådgiver handler det om at holde mig orienteret og i kontakt med de bevægelser, der påvirker kunstscenen. Så jeg kan til enhver tid give informeret råd til en kunde.

Trine: DU NÆVNTE BEVÆGELSER... HVILKE VIRKNINGER OG HVAD VIL VI SE MERE AF PÅ KUNSTMARKEDET?

Julie: Kunst har altid haft magten til at fremhæve aktuelle emner på et andet niveau, end hvad det skrevne ord eller en debat kan. Fokus på etnicitet, seksualitet, køn er vokset meget indenfor kunsten de seneste år, og vil helt sikkert fylde mere i den kommende tid, men hvor det bliver mere naturligt end før... Vi vil gerne nå frem til et sted, hvor kunstnerens køn er ikke i fokus, men det individuelle udtryk, koncept og intention med værket. Men én ting er den fysiske kunst, som vi kan røre og mærke strukturen i, den anden er NFT-kunst; Ikke-fungibel token. Jeg har endnu ikke helt forstået denne nye digitale kunstform.

Trine: SÅ KUNSTSTILLET KAN IKKE RØRES OG KUN FINNES DIGITALT?

Julie: Præcis - et NFT-stykke er en digital konstruktion, som kun findes online. Så du kan ikke røre det eller hænge det, den eneste måde at beundre kunstværket på er at gå online. Mange internationale kunstnere er begyndt at skabe NFT'er, så dette kryptokunstmarked vil højst sandsynligt vokse til et andet niveau, som vi endnu ikke har set.

Trine: DET ER FAKTISK RIGTIG MÆRKELIGT... OGSÅ IKKE NOGET JEG FORSTÅR ​​HELT. DET ER SOM AT HAVE RIGTIG FLOT TØJ, MEN IKKE FAKTISK AT KUNNE BÆRE DET, MEN BARE AT HAVE DET GEMMT I EN SKUFFE ET STEDS.

Julie: Præcis... Meget rummelig.

Trine: HVORDAN KOM DU IND I DENNE ABSTRAKTE KREATIVE VERDEN?

Julie: I de sidste 15 år har jeg arbejdet for nogle af de førende gallerier her – men jeg har altid haft en nysgerrighed og interesse for det kreative og kunstneriske. For længe siden drømte jeg om at blive enten designer eller journalist, men nogle gange ændrer drømme sig, og små tilfældigheder kan i sidste ende blive til store livsforandringer. Jeg skiftede hurtigt mine franskstudier ud med kunsthistorie og videre til en MA i moderne kultur og kulturformidling. Så selvom jeg ikke blev journalist,
al kunst handler om historiefortælling, og kommunikation er stadig en af ​​de vigtigste dele af mit arbejde.

Trine: SJOVT AT DU VILLE ARBEJDE MED DESIGN... JEG VILLE ARBEJDE MED KUNST - SÅ VI KUNNE BARE BYTTE ;-)

Trine: HVORDAN DISFERENTIERER DU JOBBET SOM GALLERIST FRA AT VÆRE KUNSTRÅDGIVER?

Julie: Når du arbejder på et galleri, er det kunstneren repræsenteret af galleriet, hvis arbejde du faciliterer, skaber udstillinger med, kommunikerer og sælger. Men muligheden for at hjælpe kunder med at finde andre kunstværker, der ikke er repræsenteret af nogen af ​​de specifikke gallerier, er ikke en mulighed - så rollen som kunstrådgiver har en meget mere åbenhjertig tilgang til kunsten, så det føltes naturligt for mig til at skifte retning og bruge min viden fra branchen og min passionerede interesse for samtidskunst og arbejde mere ud fra kundens ønsker end fra galleriets begrænsede portefølje af kunstnere. Men jeg har altid elsket at arbejde direkte med en kunstner - følg kunstværkets rejse fra idéform til udførelsen i kunstnerens atelier, til udstillingen i galleriet og bliv så en del af den større historiefortælling, og tilføj perspektivet af salget, og til sidst se kunstværket placeret i en privat eller offentlig samling.

Trine: HVAD SKAL DET FOR AT STARTE EN KUNST-SAMLING?

Julie: En nysgerrighed og interesse – men endnu vigtigere, at man altid køber fra hjertet. Derfor er det så vigtigt, at du går ud og kigger dig omkring og ser så meget kunst som muligt, for at få en oplevelse af, hvilken retning du ønsker at din samling skal gå i.

Trine: KAN DU GIVE NOGET RÅD I DEN FORHANDLING?

Julie: En kunstner sagde engang til mig, at man skulle købe kunst, som føles som en sten i skoen. For hvis det er, der er noget, der irriterer dig hele tiden, så bevarer du din nysgerrighed, og kunstværket vil fortsætte med at vokse på dig. Det er vigtigt at turde dykke ned i følelser og i den type kunst, der er med til at udfordre dig - for det er netop den kollision, hvor kunsten for alvor begynder at åbne sig for dig, og du bevarer din nysgerrighed omkring kunstværket. Og derfor vil jeg altid anbefale at søge råd, hvis du er helt ny på kunstmarkedet - ligesom hvis du skulle indrette dit hjem, ville du spørge en indretningsarkitekt.

Trine: WOW DET GIVER SÅ GOD MENING... DET VIL JEG BESTEMT TAGE MED. DET ER ET GODT BILLEDE OM AT LIKE LIDT AF EN UDFORDRING, SÅ DU HAR DET IKKE BARE FOR PRYDNINGENS SKYLD, FOR SÅ KAN DU GODT HAVE KØBT DEN I IKEA.

Trine: MEN HVAD ER KUNST, OG HVAD BETYDER KUNST FOR DIG?

Julie: For mig er den kunst, jeg lever med, en forlængelse af min identitet. I slutningen af ​​dagen kan kunst gøre alle de ting, du vil have den til. For mig hæmmer kunsten uendeligt mange aspekter - den giver plads til fordybelse, grubleri, nysgerrighed, glæde, undren... Og selvom det lyder lidt kliché, så kan kunsten også tage over, hvor ordene ikke længere kan nå. At være omgivet af kunst giver så mange glæder på utallige niveauer.

Trine: NU VED JEG, AT ER DET IKKE KUN KUNST, DER SPILLER EN ROLLE, MEN AT DU OGSÅ ER MEGET INTERESSERET I DESGIN - HVAD ER FORSKELLEN MELLEM KUNST OG DESIGN?

Julie: Jeg er meget begejstret for krydsfeltet mellem kunst og design – når en skulptur får en funktion eller et møbel bliver til en skulptur. Men det har kunsten af ​​natur ikke
praktisk funktion, og kan arbejde meget mere frit med materialet. Jeg er overordnet set bare meget fascineret af, når en kunstner tør bevæge sig mod det kryds, da de ofte har en meget mere fri tilgang til at skabe. Tag for eksempel den danske kunstner FOS - han skaber design, genstande, der alle ligner skulpturer. Han har altid arbejdet i det kryds og talt om
design som et socialt værktøj.

Trine: KAN DU UDBYGGE DET?

Julie: Ja... Når et designobjekt definerer og fortæller noget om; hvem du er uden at bruge ord, at du har valgt en bestemt møbeldesigner, uanset om det er et typisk dansk design eller en kunstner, der flytter ind i det kryds, eller du har opdaget et helt nyt talent på 'Design Miami Art Basel', hvem du har taget med hjem osv... Men genstande fortæller dig noget om, hvad din stil er, og hvem du er uden at bruge ord - der er noget ret magisk over det.

Trine: HAR DU EN SPECIFIK PRÆFERENCE - FOTO-KUNST, MALERI, INSTALLATIONER OSV?

Julie: Det fotografiske medie er absolut den genre, jeg er mest tiltrukket af. Jeg elsker at rejse til 'Paris Photo' og opdage vintagebilleder og jeg er især fascineret af Francesca Woodmans personlige observationer, og jeg er super draget af den norske samtidskunstner Torbjørn Rødlands ofte groteske og snoede billeder, og så er jeg vild med Astrid Kruse Jensens både drømmende og melankolske univers. Jeg bliver bare ved med at fare vild i hendes arbejde. Og er det ikke bare det, som kunsten kan, sender os på en rejse.

Trine: DET LYDER ALT SOM SPÆNDENDE JULIE, OG DET STOPPER ALDRIG... I MIN VERDEN ER DER EN KÆMPE FORSKEL PÅ KUNST OG DESIGN, SOM KUNST ER FOR SELVE KUNSTENS SKYLD, HVOR DESIGN HAR ET KRAV OM AT VÆRE FUNKTIONEL. MEN MED DETTE SAGT, SÅ ER DET UTROLIG INTERESSANT, AT GRÆNSERNE OVERLAPPER MERE OG MERE, OG I DET KAN NÆSTEN OPLØSES.

TAK JULIE FOR DIN TID - DU HAR INSPIRERET MIG MEGET OG OM VI SKIFTER JOB ELLER MÅSKE VI BARE BARE SØGTE NOGET KUNST SAMMEN, SÅ JEG KAN STARTE SAMLING.

Julie: Lad os starte med den sidste ;-)