Vores leverandørpartnerskaber
Vi anser vores leverandører for at være nogle af vores vigtigste og mest værdsatte samarbejdspartnere og lige så vigtige som det interne team hos Stella Nova. Det er vores leverandører, der bringer Stella Novas kreativitet og visioner ud i livet i vores prøver og produktioner. Det er ikke noget, vi tager for givet, og vi er ydmyge overfor, at vores succes som brand i høj grad er præget af vores leverandørers dygtige og professionelle sind og hænder.
Nogle af vores leverandørrelationer har varet i over 20 år og går helt tilbage til Stella Novas grundlæggelse, hvilket viser vores dedikation til hinanden. Vi lægger stor vægt på at samarbejde, det vil sige, at vi ikke opsiger et samarbejde med en leverandør, hvis vi oplever problemer, men i stedet samarbejder vi med dem om at få problemerne løst.
Vores leverandører kommer fra Peru, Bulgarien, Letland, Nordmakedonien, Tyrkiet, Kina og Indien. Hver leverandør har deres egne kernekompetencer til at rumme en facetteret "garderobe" med forskellige udtryk og detaljer.
Risikovurdering & kemisk test
Da vi producerer og samarbejder med leverandører i mange forskellige lande, er det vigtigt for os som virksomhed at lave en risikovurdering baseret på land, produkt og kemikalier.
Formålet med at lave en risikovurdering er, at vi tjekker og følger op på potentielle udfordringer i produktionsprocessen.
Ud fra risikovurderingsværktøjet får leverandørerne/landet/produktet en samlet vurdering, som skal hjælpe os med at fokusere på de områder, der udgør en risiko for vores forretning, de involverede mennesker og miljøet.
Vores risikovurderingsværktøj er udviklet af en upartisk tredjepart:
Sustaina Company, som du kan besøge her.
Vi udfører løbende kemiske tests for at sikre, at de produkter, vi sender ud til vores kunder, overholder vores krav og lovgivningen.
Hos Stella Nova har vi valgt at sætte strengere kemiske restriktioner end den europæiske lovgivning REACH. Det har vi gjort ved at følge Chemical Restriction List AFIRM.
Når vi køber certificerede fibre, er dokumentation afgørende. Som en del af vores interne due diligence-procedure kontrollerer og validerer vi altid alle certificeringer og certifikater, vi modtager.
Social Compliance Audits
En social compliance-audit, også kendt som en etisk revision, er en inspektion af et eksternt produktionshus, fabrik, gård eller emballageanlæg for at verificere, om operationen overholder sociale og etiske forpligtelser, sundheds- og sikkerhedsbestemmelser og arbejdslovgivning.
Vores leverandører er enten auditeret af BSCI eller SMETA (SEDEX).
Alle vores Tier 1-leverandører (tøjproducenter) har gennemgået Social Compliance-audits, undtagen vores lettiske leverandør. I stedet har den lettiske leverandør ISO 14001-certificering for miljøledelse, suppleret med overholdelse af de 12 EU-charter om borgerlige rettigheder og arbejdstagerrettigheder. Denne omfattende tilgang omfatter de vigtigste aspekter målt af BSCI.
Vi udfører omfattende leverandøraudits, der involverer både skrivebordsvurderinger gennem gennemgang af revisionsrapporter og besøg på stedet for omhyggeligt at inspicere de faciliteter, der producerer Stella Nova-tøj.
Due Diligence
Hos STELLA NOVA er due diligence en løbende, integreret proces designet til proaktivt at identificere og afbøde risici på tværs af alle vores aktiviteter i de forskellige lande, hvor vi opererer.
Denne omfattende tilgang omfatter risici for miljøet og mennesker, idet den anerkender den mangefacetterede natur og forskellige intensiteter af risici inden for vores industri og operationelle regioner. Desuden understreger det skiftende landskab af regeringspolitikker yderligere nødvendigheden af en robust due diligence-ramme.
Vores due diligence-politik gennemgår mindst kvartalsvise vurderinger og opdateringer for at sikre overensstemmelse med regler, bedste praksis og de skiftende behov hos vores interessenter. Denne tilgang understreger vores forpligtelse til at forblive proaktiv og lydhør med hensyn til at forfølge etisk forretningspraksis hos STELLA NOVA.
Stella Nova Politikker
Som en del af god forretningspraksis har Stella Nova en adfærdskodeks baseret på verdenserklæringen om menneskerettigheder, UN Global Compact og OECD's Due Diligence-vejledning for ansvarlig forretningsadfærd.
UN Global Compact indeholder 10 principper, der dækker områderne menneskerettigheder, arbejdskraft, miljø og anti-korruption.
De 10 principper i FN's Global Compact er afledt af Verdenserklæringen om Menneskerettigheder, Den Internationale Arbejdsorganisations erklæring om grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen, Rio-erklæringen om miljø og udvikling og FN's konvention mod korruption.
Alle vores leverandører modtager og underskriver vores Code of Conduct.